Matka tulevaisuuteen – mitä matkalle mukaan?

 

 

Kehitin toiminnallisen ja oppilaita hyvin osallistavan pienryhmäohjausmallin, jossa tavoitteena on selkiyttää tulevaisuuden unelmia , itsetuntemusta, kiinnostuksen kohteita, vahvuuksia ja jatko-opintovaihtoehtoja.

Pajan alkuun otin omenapuu-metaforan, johon kehitin mielenkiintoisen tarinan. Taustalla soi rauhallinen musiikki. Kehon rentoutuessa myös mieli rentoutuu.

Rentoutumisen jälkeen tunnepalikoiden avulla jokainen sai jakaa muille omat fiiliksensä ja samalla jokainen tulee ryhmässä kuulluksi.

Tunnetilan jälkeen oppilaat valitsevat itselleen sopivat rekvisiitat ja sitten ovat valmiita parin kanssa lähtemään seikkailumatkalle nykyhetkestä tulevaisuuteen kymmenen vuoden päähän. Loin neljä etappia, joihin jokaiseen kuuluu neljä korttia kysymyksineen, jotka toinen pareista esittää radalla kulkevalle oppilaalle. Sen jälkeen kun toinen pareista on kulkenut radan, siirtyy hän ns. coachin rooliin ja ohjaa radan toiselle oppilaalle.

Draamallisen rataosuuden jälkeen oppilaat jatkavat pareittain työpistetyöskentelyyn junavaunujen avulla. Näissä vaunuissa  he pohtivat kysymysten avulla mm. seuraavia aiheita: itsetuntemus, kiinnostukset, arvot, vahvuudet legojen rakentamisen avulla, osaaminen, hyvinvointi, jatko-opintovaihtoehdot.

Lopuksi jaamme yhteisesti kokemuksemme, mikäli oppilaat haluavat näin tehtävän.

Pajan kestoon on hyvä varata vähintään kaksi tuntia, jotta aiheet ehditään käsitellä hyvin. Malli soveltuu hyvin pienryhmäohjaukseen, jossa minulla on yleensä neljän oppilaan ryhmä. Uskoisin, että myös kuudella oppilaalla rata voisi toimia ja aiheiden pohdintaan jäisi riittävästi aikaa. Valmisteluihin käytin aikaa noin tunnin.

Suosittelen tällaisten toiminnallisten, oppilaita osallistavien menetelmien käyttöä, koska huomasin oppilaiden olevan innostuneita ja motivoituneita tekemään suunnittelemiani juttuja. Pajasta saamani palaute oli myös hyvin kannustavaa ja positiivista. Oppilaat totesivat, että vastaavaa menetelmää voisi käyttää myös muissa oppiaineissa. Oppilaat tykkäsivät myös siitä, että kyseessä oli pienryhmä eikä koko luokka. Pienryhmässä oppilaiden mielestä he pystyvät paremmin kertomaan mielipiteensä kuin isossa ryhmässä.

 

 

Yksi kommentti artikkeliin ”Matka tulevaisuuteen – mitä matkalle mukaan?

  1. Paluuviite: Talking About the Future with 8th Graders – Matleena Kosonen

Jätä kommentti